ontspannen ouders, ontspannen kinderen

Ontspannen ouders, ontspannen kinderen

Kinderen hebben een antenne die opvangt hoe jij je werkelijk voelt en daar reageren ze op. Voel jij je bijvoorbeeld onzeker of ben je gefrustreerd? Probeer je vanuit die energie iets van je kind gedaan te krijgen? Grote kans dat je flink wordt uitgedaagd en terecht komt in een ware machtsstrijd.

Kinderen doen wat je doet, niet wat je zegt

Je kinderen zitten je niet expres dwars, maar ze reageren op je energie. En die komt niet altijd overeen met de woorden die je uitspreekt. Wanneer je erg gespannen of moe bent, is het beter om op dat moment niet teveel van jezelf en van je kinderen te vragen.
Toch doe je dan vaak nog teveel, omdat je denkt dat je geen keuze hebt.

… en zo kun je belanden in een vicieuze cirkel van stress en strijd.

Eigenlijk schreeuwt je lijf om andere dingen, zoals rust, begrip of aandacht. Wanneer je die ware gevoelens onderdrukt of negeert en ondanks alle signalen van je lijf doorgaat, word je boos of gestresseerd. Die onmacht spiegelt jouw kind je dan weer en zo kun je belanden in een vicieuze cirkel van stress en strijd. Je kind zorgt voor een situatie waarin jij je machteloos voelt en vervolgens niet weet hoe je die moet oplossen.
Wat je helpt om niet meteen te gaan ruziën, is een moment de tijd nemen om te ontspannen en dat kan sneller dan je denkt. De wc is een prima plek om je snel terug te trekken als het je teveel wordt.

TIP 1:

Sluit je ogen en adem een paar keer diep door je neus in en uit. Als je druk bent in je hoofd, vergeet je te ademen. Dat klinkt een beetje raar, maar wat ik daarmee bedoel is dat je niet volledig en bewust in- en vooral uit ademt. Probeer in 5 tellen in te ademen, houd dan je adem 5 tellen vast en adem in 5 tellen weer uit. Dit helpt je om je centrale zenuwstelsel te kalmeren. Herhaal dit 3 tot 5 keer of zolang het nodig is totdat jij je rustig voelt.

Waarom doe jij de dingen die je doet?

We zijn de hele dag bezig om lijstjes af te werken, afspraken na te komen en allerlei andere dingen te doen die moeten. Je moet zoveel van jezelf, maar waarom eigenlijk? Wat vandaag belangrijk is, hoeft niet morgen ook net zo belangrijk te zijn. Geen enkele dag is hetzelfde, ook al zijn er dingen die dagelijks terug keren. De energie van de week, van de dag en van ieder tijdstip is anders.

Vaak is er geen evenwicht tussen denken en voelen.

Je kunt vanuit je hoofd niet altijd bedenken wat er echt nodig is, het is dus ook belangrijk dat je gaat voelen. Vaak is er geen evenwicht tussen denken en voelen. Wij mensen zijn gewoonte dieren, dus doe je vaak dingen die je wel bezig houden maar die je op dat moment misschien niet echt helpen. Jij bent druk, druk, druk en onbewust kun je dan zelfs boos worden op je kinderen omdat zij maar doen waar ze zin in hebben.
Wil je meer rust in je leven ervaren? Laat dan eens wat liggen voor morgen en ga iets doen wat je leuk vindt, of doe even helemaal niks.
Voel je vrij om te voelen waar jij zin in hebt op dat moment! Zo krijg je weer energie en je lichaam ontspant zich.

TIP 2:

Wanneer je op de automatische piloot gaat en je merkt dat je druk en gestresseerd bent, stel jezelf dan de volgende vragen: Waarom doe ik dit nu? Wat kan anders of wat kan wachten? Wat is het ergste wat er kan gebeuren als ik dit vandaag niet doen/niet afkrijg? Ga vervolgens voelen wat je leuk vindt om te doen. Denk er niet teveel over na, voel wat je energie geeft op dat moment. Maak er een nieuwe gewoonte van om elke week iets te doen wat je leuk vindt.

Ontspannen opvoeden

Als je kinderen op jouw energie reageren en die energie is ontspannen, wordt opvoeden meer ontspannen. Opvoeden vanuit je gevoel in plaats van te denken dat het op een bepaalde manier moet. Onbewust weet je wat het beste is voor jou en je gezin, maar als het afwijkt van de norm en jij je daarin niet gesteund voelt, doe je vaak maar mee met de rest. En dat kan weer net die spanning, stress en weerstand opleveren waar je kinderen op reageren.

Ontspannen opvoeden begint bij loslaten wat niet (meer) bij jullie past…

Ontspannen opvoeden begint bij loslaten wat niet (meer) bij jullie past en voelen wat jouw gezin nu nodig heeft. Je kinderen helpen je daarmee door een behoefte van jou te spiegelen. Ze zijn puur en daardoor niet altijd even tactvol, ze zijn confronterend en soms zelfs brutaal of grof. Wanneer je door het gedrag heen kan kijken en de boodschap leert lezen die daarachter zit, weet je vaak wel wat jou te doen staat. Als je eerlijk naar jezelf durft te kijken kun je van je kinderen veel over jezelf leren. Ze helpen je eraan herinneren als je teveel in je hoofd zit en te weinig in je gevoel. Zij uiten jouw frustraties, daarom is het belangrijk om goed naar ze te kijken.

TIP 3:

Zorg dat je een paar minuten ongestoord de tijd hebt. Ga lekker zitten of liggen en leg je handen op je buik. Adem een paar keer diep door je neus in en uit. Stel jezelf nu de vraag: Wat mag ik nu loslaten? Misschien komt er een woord in je op, zie je een beeld voor je of krijg je een bepaald gevoel. Alles is goed, ook als er niets gebeurt op dat moment, of als je in slaap valt. Je kunt deze ‘opruimoefening’ elke dag doen om weer dichter bij je gevoel te komen. Schrijf de antwoorden die je krijgt op, zodat je over een tijdje kunt teruglezen wat je allemaal hebt losgelaten. Na een tijdje vergeet je waar je jarenlang mee hebt rondgelopen omdat het er nu niet meer is. Zo kun je zien hoeveel je al hebt bereikt wanneer je denkt dat het even wat minder gaat.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *